خط تلفن VoIP چیست و چه تفاوتی با خط تلفن ثابت معمولی دارد؟

خدمات Voip

امروزه کسب‌وکارها در حال تغییر سیستم تلفن تجاری سنتی خویش به سیستم VoIP هستند و از مزایای انبوه آن بهره‌مند می‌شوند. اگر کسب‌وکار شما در حال آماده به تلفن مقاوم متکی است، با تغییر سیستم تلفن خود به VoIP از امکانات خدمات Voip جانبی متعدد، صرفه‌جویی در خرج و دسترسی راحت تلفن مجازی بهره‌مند خواهید شد.

اما تفاوت بین تلفن‌های سنتی و تلفن VoIP چیست؟ در این نوشتار هدف داریم به بررسی تفاوت این دو عدد تلفن بپردازیم.

تلفن تغییر ناپذیر چیست؟
تلفن ثابت، شماره تلفن‌های خانه و مشاغل را از طریق سیم مسی یا فیبر نوری به شبکه تلفن PSTN یا POTS محلی متصل می‌کند و داده‌های صوتی آنالوگ را به شخصی که با آن گفتگو می‌کنید انتقال می‌دهد.

اگرچه تلفن‌‌های سنتی در بین ملت قابل اطمینان‌تر هستند، ولی حائز نقاط ضعفی هستند که لغایت ابد مطابق با محیط‌های اداری امروز نخواهد بود.

تلفن‌های معمولی ویژگی‌های بنیادی تلفن مثل پیام صوتی، تماس کنفرانسی، شناسه تماس گیرنده (Caller ID) و انتظار مکالمه را دارند. اما این ویژگی‌ها نه فقط با هزینه اضافی ارائه می‌شوند، بلکه از سیستم‌های تلفن مجازی (سیستم (VoIP زیاد محدودترند. سرویس‌های تلفن معمولی نمی‌توانند ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند مسیریابی تماس ورودی، کنفرانس ویدیویی، صندوق صوتی و … را ارائه دهند.

اگرچه بسیاری انگاشت می‌کنند که تلفن‌های استاندارد رومیزی ارزان‌تر از تلفن مجازی هستند، بها تجهیزات فیزیکی، خرج مکالمات محلی و با مسافت‌های طولانی، خرج اضافه کردن خط و داخلی و هزینه‌های اضافی برای امکانات جانبی، در پایان آنها را بسیار گران‌تر از بی گمان انتظار کرده است. بعلاوه، این تجهیزات تنها هزینه‌بر نیستند و فضای اداری را نیز اشغال می‌کنند.

تلفن VoIP چیست؟
تلفن VoIP یا Voice over Internet Protocol، به تماس‌گیرندگان امکان برقراری و دریافت تماس تلفنی از طریق اینترنت را می‌دهد.

برخلاف تلفن‌های سنتی که به سیم‌کشی مسی وابسته است، تکنولوژی VoIP تماس‌ها را با به کارگیری همان پیوندیدن پهنای باند اینترنت ارائه شده بدست روتر یا شبکه Wi-Fi منتقل می‌کند و می‌‌توانید از طریق کامپیوتر، تلفن هوشمند یا تبلت خود تماس بگیرید یا به تماس‌های ورودی پاسخ دهید. از آنجا که برای برقراری تماس می‌توانید از هر دستگاهی که قابلیت پیوندیدن به اینترنت دارد استفاده کنید، سایر نیازی به خرید ساز و برگ اضافی نیست.

بیشتر برنامه‌های VoIP شامل تماس داخلی مجانی و طرح‌های مکالمه ماهانه است که هزینه‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. بعلاوه، معمولاً هزینه نصب هستی ندارد و امکانات مترقی در بها ماهانه گنجانده شده است و علاوه بر نرخ ثابت که قبلاً پرداخت می‌‌کنید، هزینه‌ای گرفتن نمی‌شود. این سیستم‌ها در ضمن مقیاس‌پذیر هستند و می‌توانید در هر موعد تعداد خطوط و داخلی‌ها را تغییر دهید و امکانات مورنیاز خویش را فعال کنید.

تلفن VoIP همچنین از کنفرانس صوتی ویدئویی، صندوق صوتی مجازی، فکس آنلاین و موارد سایر حمایت می‌کند که در تلفن‌های سنتی ارائه نمی‌شود.

مزایا و امکانات متعدد سیستم VoIP
سیستم تلفن VoIP مزایا و امکانات متعددی را به کاربران خویش ارائه می‌دهد و به آن‌ها در بهبود روند پاسخگویی و جلب رضایت مشتریان کمک می‌کند.

انواع مسیریابی تماس‌ها
سیستم تلفن گویا (IVR)
توزیع خودکار تماس (ACD)
ضبط مکالمات
همگام‌سازی با نرم‌افزارهای CRM
فکس آنلاین
سیستم گزارش‌گیری تماس‌ها
اپلیکیشن موبایل
صندوق صوتی
کنفرانس صوتی و تصویری
انتقال تماس (Call Forwarding)
ایجاد دفترچه تلفن
دسترسی از راه Softphone
امکان جابجایی خطوط
مقیاس‌پذیری بالا
مراحل نصب سریع و آسان
پشتیبانی ۲۴ ساعته
 پرو نخستین تلفن ثابت سازمانی بر بستر ابر در ایران است که دسترسی سازمان‌ها به تلفن سازمانی را بدون نیاز به تجهیزات و سرور بر بستر فناوری Hosted PBX فراهم می‌نماید. این تلفن VoIP محدودیت‌های جغرافیایی را به‌طور کامل حذف نموده است و می‌توانید در هر نقطه‌ای از مملکت که هستید با پیوندیدن تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و … به اینترنت، از طریق پنل تحت وب و اپلیکیشن موبایل  به شماره سازمانی خویش دسترسی داشته باشید.

این سرویس به‌ویژه مناسب کسب‌وکارها و استارتاپ‌هایی است که نیروی دورکار دارند و می‌توانند به آن‌ها درونی تخصیص بدهند. همچنین سازمان‌هایی که دارای شعب گوناگون در مملکت هستند می‌توانند از یک سرشماره مقاوم برای تمام شعب خویش بهره‌گیری کنند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.