۸ علت برفک زدن یخچال و فریزر | راهکار برفک نزدن یخچال فریرز

احتمالا پیش آمده هنگامی که درب یخچال یا فریزر خویش را باز میکنید با برفک هایی که داخل آن شکل گرفته روبه رو شوید. ولی انگیزه برفک زدن یخچال چیست و چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید. در این مقاله از تیم فیکسی تعمیرات یخچال قصد داریم به چهره کامل انگیزه و راهکار برفک نزدن یخچال را برای شما روشنگری دهیم.
عواملی که به گونه و مدل یخچال فریزر وابستگی ندارند
در نخست به رسیدگی عواملی کلی برای برفک زدن یخچال می پردازیم. این علتها همانطور که گفته شد به مدل و نوع دستگاه شما ربطی ندارد و دربرگیرنده موارد پایین است:

محل قرارگیری یخچال فریزر
لاستیک دور درب یخچال
محل قرارگیری یخچال فریزر
در صورتی که نم یا گرما به دستگاه شما نفوذ کند باعث میشود اواپراتور, گرما و نم را به خود جذب کرده و سطح آن از برفک انباشته شود. به مرور موعد این برفک ها روی هم انباشته شده و سفت تر میشود. محل قرارگیری دستگاه باید جایی باشد که در معرض گرما و رطوبت قرار نگیرد.

برای نمونه در آشپزخانه طباخ خانه ها به علت بسته بودن محیط‌ و قرارگیری گاز در مجاورت یخچال فریزر, حرارت و رطوبت بیش از حالت عادی است و با هر بار مفتوح و بسته کردن درب یخچال این نم و گرما به درون دستگاه وارد شده و تولید برفک میکند. پس در گزینش و طراحی محل قرارگیری یخچال فریزر دقت کنید.

لاستیک دور درب یخچال فریزر
همانگونه که گفته شد الی حد امکان نم و گرما نباید وارد دستگاه شود. بنابراین اگر پارگی یا شل شدن لاستیک بعید درب را مشاهده می کنید به سرعت نسبت به تعویض آن اقدام کنید. چون خرابی در لاستیک بعید درب علاوه بر برپایی برفک, موجب گرم شدن پیرامون کابین شده و درنتیجه کارکرد موتور را اغلب می‌کند و کارکرد بیش از بی گمان موتور استهلاک و ویرانی این قطعه مهم را به تعقیب دارد.
عواملی که به نوع و مدل یخچال فریزر پیوستگی دارند
علت یخ زدن یخچال یا عوامل دیگر برفک زدن یخچال فریزر به گونه دستگاه شما مربوط می شود. به چهره کلی یخچال فریزر ها به سه بخش دسته میشوند:

۱. یخچال فریزر های قدیمی و ساده بدون سیستم برفک زدایی
۲. یخچال فریزر های کمبی
۳. یخچال فریزرهای بدون برفک یا نوفراست

علت برفک زدن یخچال معمولی و باستانی و ساده بدون سیستم برفک زدایی
در این مدل یخچال فریزر ها، سرما بدست تریزون ایجاد شده و گرمای پیرامون یخچال را به خویش جذب میکند. در بلند مدت برفک زدن تریزون طبیعی است ولی اگر در کوتاهی مدت دراین صفحه یخ زدگی نگریستن کردید و دو باره قبل که گفته شد یعنی محل قرارگیری دستگاه و لاستیک دور درب مشکلی نداشت به احتمال زیاد ترموستات دستگاه معیوب می‌باشد.

خرابی ترموستات مایه می شود موتور یکسره پیشه کرده و برودت بیش از اندازه برپایی شود برآیند اینکه عمل رطوبت گیری افزایش میابد. در این صورت یخچال شما در فواصل اختصار دچار برفک می شود.
از بین بردن برفک یخچال زیاد مهم است چرا که برفک کارکرد دستگاه را دچار دشوار می کند. در این گونه یخچال فریزرها برای رفع برفک می توانید از یک قابلمه آب گرم استفاده کنید و آن را تو یخچال بگذارید الی برفک ها آب شوند.
توجه داشته باشید هرگز از وسیله های تیز و برنده برای احتقار برفک و یا سشوار برای آب کردن برفک کاربرد نکنید تا به سرنوشت تریزون آسیبی نرسد.

یخچال فریزر های کمبی
این مدل یخچال فریزر ها به چهره ترکیبی پیشه میکنند از این رو اسم آنها کمبی است. معمولا برودت از طریق فن به دستگاه انتقال پیدا می کند. محل قرارگیری فن بسته به گونه و مدل دستگاه متغیر است. مثلا ممکن است در سرنوشت یخچال برپایی سرما از طریق مجاورت تریزون ایجاد شده و در تقدیر فریزر از طریق فن انتقال پیدا کند و یا به شکل های دیگر.

رفع برفک در اینگونه دستگاه ها از طریق خاموش شدن موتور می باشد و برفک آب شده از طریق مجرایی که در ذیل محفظه تریزون پیمان گرفته از دستگاه بیرون می شود. در این مدل یخچال فریزر ها هم اگر لاستیک بعید درب سالم است و محل قرارگیری دستگاه جای مناسبی است ولی برفک زیاد تماشا شد به گمان کردن فراوان ترموستات معیوب است و همان طور که قبلاً گفته شد موتور خاموش نمیشود و یا دیرتر از حالت نرمال اتومات میکند و مایه ایجاد برفک میشود.

امیدواریم که لغایت به اینجا از نوشتار انگیزه برفک زدن یخچال خسته نشده باشید.

علت برفک زدن یخچال های بدون برفک و نوفراست
در این مدل یخچال فریزرها سیستم یخ زدایی وجود دارد و دستگاه عملا نباید برفک فرآوری کند. اگر دو عامل ابدیت را بررسی کردید و مشکلی وجود نداشت به احتمال فراوان سیستم دیفراست یا همان یخ زدایی معیوب است.
این نوع یخچال فریزرها نیز به دو تقسیم تقسیم می شوند. نخست یخچال فریزرهای نوفراستی که بورد الکتریکی ندارند و دوم یخچال فریزرهایی که بورد الکتریکی دارند. در هر کدام از این مدل ها انگیزه ها متفاوتی باعث برپایی برفک می شوند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

۱. اگر دستگاه شما ترموستاتی میباشد یک یا چند عامل باعث ایجاد برفک است:

ترموستات
ترمودیسک
ترموفیوز
المنت
تایمر
۲. اگر دستگاه شما بردی است یکی یا چند عامل مایه ایجاد برفک است:

ترمویسک یا سنسور دیفراست
ترموفیوز
المنت
برد
تشخیص عیب در یخچال فریزرهای نوفراست مقداری دشوارتر از سایر مدل یخچال فریزرهاست لذا توصیه می‌کنیم برای بازداری از خطرات احتمالی و ممانعت از بوجود آمدن مشکلات بیشتر برای دستگاه حتما از تکنسین کارآزموده برای عیب یابی و رفع آن کمک بگیرید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.