هنوز زمان دقيق خاموش كردن اينترنت 3G در ايران مشخص نيست

اپراتورهاي ايراني تلاش دارند هر چه زودتر شبكه 3G را در ايران غير فعال كرده و به جاي آن شبكه 4G را جايگزين كنند. اين امر در كشورهاي ديگر با سرعت بيشتري انجام گرفته است. اما به نظر مي‌رسد در ايران اين موضوع حداقل تا دو الي سه سال ديگر امكان پذير نباشد.

به گزارش سرويس اخبار فناوري تكنا، برخي اپراتورهاي جهاني همچون ودافون توانسته‌اند به طور كامل از شبكه 3G خداحافظي كنند. از آن پس فركانسهاي فناوري 4G و 5G جايگزين آن شدند. اما در ايران تعداد بالاي مشتركان 3G و همچنين قيمت بالاي گوشي هاي موبايل با قابليت پشتيباني از شبكه هاي 4G باعث شده است تا جايگزيني نسبت به كشورهاي ديگر كمي با تاخير انجام گيرد.

سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام كرده هنوز ۲۱ ميليون نفر در كشور از شبكه 3G استفاده مي كنند و مشتركان شبكه 4G نيز ۵۵ ميليون نفر هستند. سهم همراه اول از مشتركان ۱۱ ميليون و پس از آن ايرانسل با ۷ ميليون و رايتل كمتر از يك ميليون است.

اپراتور همراه اول به عنوان صاحب بيشترين كاربر مدت‌هاست كه مطالعات خود را براي انتقال كاربران از 3G به 4G آغاز كرده است. معاون فني و توسعه اين اپراتور اعلام كرده احتمال دارد در سال ۱۴۰۲ يا ۱۴۰۳ شبكه 3G به طور كامل خاموش شود. زيرا مصرف شبكه 4G رو به افزايش بوده و تامين فركانس نيز از اين طريق انجام خواهد شد. در حال حاضر مصرف ديتا در شبكه 3G به زير ۲۰ درصد رسيده است.

 اپراتور ديگر يعني ايرانسل نيز اعلام كرده ترافيك ديتا روي 3G با كاهش شديدي روبرو بوده و روند كاهشي همچنان ادامه دارد. مديرعامل ايرانسل نيز پيش از اين در بيانيه اي اعلام كرده بود با توجه به سهم ۲۰ يا ۲۵ درصدي گوشي هاي داخلي از نوع فيچرفون و گوشي هايي كه 4G را پشتيباني نمي كنند، هنوز تصميم نهايي در مورد كنار گذاشتن اين شبكه انجام نگرفته است. اپراتور رايتل نيز در حال حاضر تنها از مشتركان 4Gپشتيباني كرده و قرار است در آينده شبكه خود در شهرهاي مختلف را نيز ارتقا دهد.

در ايران علاوه بر شبكه ت3G، شبكه 2G نيز وجود دارد كه حدود ۳۰ سال خدمات پايه تلفن همراه شامل مكالمه و پيامك را برعهده دارد. احتمالاً اين شبكه با حدود ۱۵ ميليون مشترك و پوشش حداكثري جمعيت ايران همچنان به كار خود ادامه خواهد داد.

منبع:

https://techna.news/the-exact-time-of-turning-off-3g-internet-in-iran-is-still-unknown.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.