تفاوت بازاريابي و فروش چيست؟

همانطور كه مي دانيد دسته بازاريابي و دسته فروش دو ركن اصلي شركت ها هستند كه نقش بسزايي در موفقيت و شكست آنها برعهده دارند. اما مسئله اي كه برخي مواقع در محل كار و حتي در محيط آكادميك نيز با آن مواجه هستيم اين است كه وظايف بخش بازاريابي و فروش باهم اشتباه گرفته مي شوند و اين چشمداشت برپايي مي شود كه كارشناسان بازاريابي و فروش به جاي حمايت از هم، وظايف يكديگر را پوشش دهند.در اين مقاله هدف داريم به طور ساده تفاوتهاي “بازاريابي و فروش” را ذكر كنيم. در اينجا بازاريابي شامل بازاريابي ديجيتال و هر گونه ديگر از بازاريابي مي شود.
پس از مطالعه اين نوشتار چشمداشت مي رود با وظايف و عملكرد متفاوت اين دو دسته آشنا شويم و بتوانيم وظايف آنها را از هم تفكيك كنيم.
آگاهي از تفاوت وسط بازاريابي و فروش مسئله ي مهمي است زيرا تركيب هنرمندانه و دقيق بازاريابي و فروش براي رشد موفقيت آميز يك سوداگري امري حياتي است. به راستي بازاريابي پروسه نظام مند برنامه ريزي، اجرا و كنترل تكاپو هايي در كسب و كار است كه خريداران و فروشندگان را به هم پيوند مي دهد و فروش تراكنش ميان دو شخص است در جايي كه خريدار، كالا يا خدماتي (ملموس يا غيرملموس) را در قبال تبادل پول، گرفتن مي كند.
تعيين طيف پهنه تكاپو هاي فروشِ خدمات و كالا، ارتباط با مشتري، پيش بيني نيازهاي آينده و داشتن راهبرد براي مواجهه با آن احتياج در روابط طولاني مدت، شيوه و ديدگاه بازاريابي است اما مطابقت دادن نيازهاي مشتري با محصولات حال حاضر شركت، طريق تقسيم فروش است. بنابراين افق بازاريابي وسيعتر از افق پيش روي فروش است.
به ذكر ساده تر فروش فرآيندي كوتاهي مدت و مشتري محور است درحاليكه بازاريابي فرآيندي بلند مدت ومحصول محور مي باشد. 

فرق بازاريابي و فروش چيست؟

فروش در پي اجابت دربايستن هاي كمپاني و بازاريابي به دنبال پاسخ دادن نياز مشتري است.
تمركز در بازاريابي بر همگي حوزه گسترش و پيشبرد، رشته تامين، بها محصولات و خدمات، برپايي نيازها و خواسته هاي مشتريان بوسيله كالا و خدماتي است كه سازمان ارائه مي دهد، اما تمركز اصلي تقسيم فروش برآورده كردن ميزان فروش هدفگذاري شده است.همانطور كه اشاره شد قيمت گذاري به عهده يكتا بازاريابي است در حاليكه توجيه آن براي مشتريان بدست تيم فروش انجام مي پذيرد.آناليز بازار، كانالهاي توزيع، خدمات و كالاهاي رقابتي، راهبرد هاي قيمت گذاري، پيگيري پروسه فروش، ميزان بهره از بازار و بودجه بندي جزو فرآيند بازاريابي است.
تحقيقات بازار، تبليغات، روابط عمومي، خدمات و خوشنودي مشتريان حوزه كار و جنبش بازاريابي است ولي اين پهنه در فروش به ترغيب كردن مشتري براي خريد كالاهاي توليد شده براي به برآورده برپايي نيازهايش محدود مي گردد. معمولا بازاريابي، استجابت سوال چگونه مي توانيم به مشتري برسيم و پيوستگي طولاني با وي برقرار كنيم را ذكر مي دارد اما فروش، منظور نهايي بازاريابي است.
differences between marketing and salesساخت هويت برند كه با اجابت مايحتاج پيوسته است از وظايف مهم بازاريابي به شمار مي رود ولي فروش ارتباطي بر هويت برند، روابط بلندمدت و مكرر ندارد. فروش راهبرد ديدن مايحتاج به شيوه هايي فرصت طلبانه و شخصي است كه بوسيله تعاملات انساني توسط مي آيد پس به ذكر ساده فروش ديدن احتياج در سررسيد صحيح است، درحاليكه قصد پاياني بازايابي برپايي علاقه به فرآورده و خلق مشتريان بالقوه است.
در ك تفاوت ميان بازاريابي و فروش مهم است زيرا تركيب هنرمندانه و دقيق بازاريابي و فروش براي رشد موفقيت آميز يك كسب و كار حياتي است.
فعاليت هاي بازاريابي دربرگيرنده تحقيقات مصرف كنند براي مشخص تشكيل نيازهاي مشتريان، توسعه فرآورده به معني طراحي و ابداع محصولات كه نيازهاي حال آماده و آينده را پوشش دهند، تبليغ محصولات براي افزايش هشدار و ساخت برند، قيمت گذاري محصولات و خدمات براي به حداكثر رساندن درآمد مي باشد.
از سوي ساير فعاليت هاي فروش بر تبديل مشتريان بالقوه به مشتريان بالفعل تمركز دارد. در راستي تيم فروش بيشتر به طور سر راست درگير تعامل با مشتريان احتمالي براي ترغيب آنها به خريد محصولات مي گردد. وانگهي بازاريابي تمايل به تمركز به عمده مخاطبان (يا هر موضوعي در اينباره) دارد در حاليكه فروش علاقمند به تمركز بر ارتباط شخصي و يا در گروه هاي حقير با مشتريان احتمالي دارد. به همين دليل است كه معمولا پروسه فروش را يك پروسه يك به يك و بازاريابي را فرآيند يك به همه تعريف مي كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.