عصر شبكه‌هاي اجتماعي ضد اجتماعي فرا رسيده است

براي اينكه بدانيم چه اتفاقي در حال رخ دادن است بايد به سراغ كاربران جوان برويم. آنها مي گويند كه پس از سال ها گشت و گذار در شبكه هاي اجتماعي، ايجاد يك هويت آنلاين براي خود و يافتن انبوهي از دوستان آنلاين مي خواهند خودشان باشند و بر اساس علايق مشترك دوستان واقعي پيدا كنند. ديگر خواسته هاي آنها شامل احترام به حريم خصوصي، امنيت و در امان ماندن از جمعيت انبوه كاربران ديگر است كه البته بعيد نيست شامل والدينشان هم بشود.

واضح است كه اين نسل با گذشته فرق كرده اند. احترام به حريم خصوصي برايشان در اولويت است و به سرك كشيدن در صفحات و دايركت كاربران ناشناس ديگر، صرفا به خاطر پروفايل زيباي آنها تمايلي ندارند. با توجه به اين مساله مديران شبكه هاي اجتماعي بايد در رويكردهاي كنوني خود تجديد نظر كرده و در پي توسعه فضاهايي بسته تر و خصوصي تر باشند كه مي توان از عبارت «محافل ديجيتال» براي تعريف آنها استفاده كرد.

اگر شبكه هاي اجتماعي فعلي را ترمينالي در نظر بگيريم كه ورود همه به آن آزاد است و كسي از آنجا بودن ذوق زده نمي شود، محافل ديجيتال فضايي خودماني تر براي گرد هم آمدن گروهي از كاربران با علايق مشترك هستند كه از بودن در كنار هم لذت مي برند.

 

كمپاني هاي بزرگ هم متوجه اين داستان شده اند. زاكربرگ سال گذشته از تغييرات استراتژيك در راستاي ارائه روش هاي ارتباطي خصوصي و بسته تر پرده برداشت:

واضح است كه سرويس هاي پيام رسان خصوصي، استوري هاي موقت و گروه هاي كوچك با اختلاف در صدر راهكارهاي ارتباطي در حال رشد قرار دارند.

محافل ديجيتال اشكال مختلفي دارند اما سه نوع آنها همين حالا هم كم و بيش وجود دارد كه در ادامه به توضيح شاخصه هاي هر يك پرداخته ايم.

پيام رساني خصوصي

در اين مدل گروهي خصوصي يا كوچك از كاربراني شكل مي گيرد كه معمولا (نه لزوما) در دنياي واقعي با يكديگر دوست هستند و هدف آنها تبادل پيام است.

در سال ۲۰۱۹ نظرسنجي ZAK از هزار فرد زير ۳۰ سال نشان داد كه آنها گفتگو در گروه هاي خصوصي را به فيدها و فوروم هاي آزاد ترجيح مي دهند. محافل پيام رساني خصوصي پديده جديدي نيستند و در كنار شبكه هاي سنتي حضور داشته اند، براي مثال مي توان به فيسبوك مسنجر و واتس اپ به عنوان مثال هاي شناخته شده و Threads اينستاگرام به عنوان نمونه اي جديدتر اشاره كرد.

 

بر اساس پژوهش ZAK حدود ۳۸ درصد از كاربران جوان تنها از مسنجر فيسبوك براي پيام هاي خصوصي استفاده مي كنند و اينستاگرام هم با توجه به همين مساله Threads را ارائه كرد. در اين محافل جاي چنداني براي خودنمايي برندها نيست اما برخي از آنها با استفاده فناوري مشابه نظير ارسال پيام توسط اپراتور يا بات سعي در شبيه سازي صميميتي دارند كه در گفتگوي با دوستان وجود دارد. Text Rex مثالي از همين پلتفرم ها است كه با در جواب سوالاتي مثل «كجاي منهتن براي قرار گذاشتن بهتر است؟» پاسخ را به شما ارائه مي كند.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2020/02/10/%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b4%da%a9%d9%84-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.