شركت امنيت سايبري Devcon اعلام كرده كه براساس دادههاي جمعآوري شده توسط ابزارهاي داخلي، ۶۱٪ تبليغات مخرب كه از ۱۱ ژوئيه تا ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ شناسايي شدهاند، مربوط به كاربران ويندوز بوده است. اين كمپينهاي تبليغاتي مخرب براي هدايت كاربران به سايتهاي مخرب يا بارگيري نرمافزارهاي مخرب طراحي شدهاند. بهگفتهي اين شركت، منطق امر مذكور واضح بوده و ميتوان آن را به سهم زياد سيستمعامل ويندوز از بازار نسبت داد. درنتيجه جاي تعجب نيست كه بيشتر بدافزارها و تبليغات مخرب در ۳۰ سال گذشته، دستگاههاي ويندوز را هدف قرار دادهاند.
البته ماجرا فقط به ويندوز ختم نشده و از سوي ديگر ميتوان طبق آمار گفت كه در چهار ماه گذشته، اين تبليغات مخرب در ChromeOS نيز بهطور غافلگيركنندهاي كشف شدند و اين سيستمعامل را نيز هدف قرار دادند. درواقع Devcon اشاره كرد كه ۲۲ درصد از تبليغات مخرب مشاهده شده، سيستمعامل كروم را هدف قرار دادهاند و اين آمار بيشتر از سيستمعامل مك با ۱۰/۵ درصد، سيستمعامل iOS با ۳/۲ درصد، سيستمعامل اندرويد ۲/۱ درصد و سيستمعامل iPadOS با ۰/۸ درصد بوده است.
طبق اطلاعات به دست آمده ظاهرا كمترين حملات به سيستمعامل لينوكس بوده كه فقط ۰/۳ درصد تبليغات مخرب را شامل شده است كه البته جاي تعجب ندارد زيرا سيستمهاي مجهز به سيستمعامل لينوكس اغلب بهعنوان سرور استفاه ميشوند.
بيشترين تبليغات مخرب از سه شبكه تبليغاتي نشات ميگيرد
گزارش متفاوت ديگري كه هفته گذشته توسط شركت امنيتي Confiant منتشر شد، نگاهي به كل اكوسيستم و منابع تبليغات مخرب داشت. اين شركت امنيتي اعلام كرد كه بيش از ۱۲۰ ميليارد تبليغات در سهماهه سوم سال ۲۰۱۹ يعني از اول ژوئيه تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ از طريق ۷۵ شبكه تبليغاتي منتشر شدهاند. Confiant گفته است كه نزديك به ۶۰٪ از كل تبليغات مخرب كه در سهماهه سوم سال جاري شناسايي شده فقط از سه پلتفرم تبليغاتي نشات گرفتهاند. بهگفتهي اين شركت امنيتي، نگرانكنندهترين منبع تبليغات مخرب از طريق يك SSP بوده كه ۳۰ درصد تبليغات مخرب را به عهده داشته است. اين شركت اشارهاي بهنام اين شبكههاي تبليغاتي نداشت.
منبع:
https://www.zoomit.ir/2019/12/2/342944/61-of-malicious-ads-target-windows/
- یکشنبه ۰۱ دی ۹۸ ۱۴:۰۴
- ۶۳ بازديد
- ۰ نظر