گوگل كروم ۸۰ منتشر شد؛ با ويژگي‌هاي جديد آشنا شويد

گوگل امروز جديدترين نسخه از مرورگر كروم را براي اكثر پلتفرم‌ها منتشر كرده است. به عقيده بسياري از متخصصان حوزه وب، نسخه ۸۰ كروم يكي از مهمترين نسخه‌هاي تاريخ اين مرورگر محبوب بوده و چند تغيير اساسي داشته كه بر استفاده كاربران به شدت تاثير مي‌گذارد؛ البته در جهت مثبت. با ما همراه باشيد تا مهم‌ترين تغييرات اين نسخه را با هم مرور كنيم.

كوكي‌هاي يكسان وب سايت

نسخه ۸۰ كروم

 

اولين تغييري كه در نسخه ۸۰ كروم ايجاد شده، نحوه مديريت كوكي‌ها توسط كروم است. كوكي‌هاي از دهه ۹۰ ميلادي تاكنون يكي از اركان اصلي مرورگر‌ها و وب سايت‌ها بودند كه به زبان ساده، فايل‌هاي متني ساده‌اي هستند كه سايت با مرورگر تبادل مي‌كند. تا پيش از نسخه ۸۰، كروم اجازه مي‌داد تا تمامي كوكي‌ها بارگذاري شوند و هيچ توجهي هم به داميني كه آن‌ها را توليد كرده و وب سايتي كه آن‌ها را بارگذاري مي‌كند، نداشت.

اين مكانيزم در عين سادگي، باعث به وجود آمدن كابوس فعلي كاربران با داده‌ها و حريم خصوصي است. تحليلگران و تبليغات‌چيان با رديابي آن‌ها مي‌توانند كاربران را در سراسر اينترنت رديابي كرده و كوكي‌ها را داخل مرورگرهاي كاربران بارگذاري كنند. اين كار معمولا به كمك تبليغات و اسكريپت‌هاي رديابي صورت مي‌گيرد، اما با انتشار نسخه ۸۰ كروم، تمامي اين پروسه دستخوش تغييراتي اساسي شده است.

از اين پس گوگل كروم جديد كوكي‌هايي را بارگذاري مي‌كند كه تنها در يك وب سايت ساخته شده‌اند و در همان وب سايت هم بارگذاري مي‌شوند؛ يعني كوكي‌هاي يكسان وب سايت يا كوكي‌هاي شخص اول. با توجه به تغييرات فوق، اگر مالك داميني بخواهد كوكي‌هاي شخص ثالث را نير بارگذاري كند، بايد به صورت دستي آن را داخل هدر HTTP سايت خود فعال كنند تا سايت به گوگل كروم بگويد كه مي‌خواهد كوكي‌هاي شخص ثالث را براي كاربران نيز بارگذاري كند.

با اين حال اگر فهم اطلاعات فوق كمي دشوار است، مي توانيد اين گونه تعبير كنيد كه از اين پس گوگل كروم به صورت پيش‌فرض تنها كوكي‌هاي يكسان وب سايت را لود مي‌كند كه ضريب حفاظت از حريم خصوصي كاربران را به شدت افزايش خواهد داد.

پايان نوتيفيكيشن‌هاي مزاحم

نسخه ۸۰ كروم

 

در نسخه ۸۰ كروم، گوگل تغييرات اساسي در نحوه نمايش نوتيفيكيشن‌ها ايجاد كرده است. نوتيفيكشن‌هايي كه تاكنون دردسر‌هاي زيادي براي كاربران ايجاد كرده بودند، ديگر به صورت پاپ آپ نمايش داده نمي‌شوند. ار اين نسخه به بعد، اين اعلان‌هاي مزاحم در بخشي داخل كادر URL كروم مخفي مي‌شوند تا تمركز كاربران برهم نخورد.

گام دوم بروزرساني محتواي مختلط

نسخه ۸۰ كروم

 

نسخه ۸۰ كروم دومين مرحله از مراحل ۳ گانه بروزرساني محتواي مختلط را شروع مي‌كند. منظور از محتواي مختلط اين است كه اكثر وب سايت‌هايي كه بر بستر HTTPS بارگذاري مي‌شوند، تمامي محتواي خود را با HTTPS بارگذاري نمي‌كنند؛ يعني ممكن است عكس‌ها يا اسكريپت‌هاي جاوا به صورت HTTP بارگذاري شوند. اگر بخواهيم به زبان ساده‌تر بگوييم، كل وب سايت با HTTPS لود نمي‌شود.

گوگل عنوان كرده بود كه با اين قضيه مقابله خواهد كرد و به صورت خودكار محتواي HTTP را به بستر امن‌تر HTTPS ارتقا خواهد داد، اما اگر اين اتفاقات يك شبه رخ ‌دهد، باعث برهم خوردن كل اينترنت مي‌شود. از همين رو كروم مراحل ۳ گانه بروزرساني محتواي مختلط را آغاز كرد كه اولين گام با نسخه ۷۹ كروم شروع شده بود. مراحل ۳ گانه گوگل در بروزرساني محتواي مختلط با كروم نسخه ۸۱ به پايان خواهد رسيد.

بلاك تبليغات سنگين

نسخه ۸۰ كروم

 

يكي ديگر از اقداماتي كه مهندسان كروم براي بهبود استفاده كاربران از اين مرورگر محبوب انجام داده‌اند، بلاك كردن تبليغات سنگيني است كه ميزان زيادي از CPU و رم دستگاه كاربران را به خود اختصاص مي‌دهد. براي فعال كردن اين قابليت، بايد به آدرس زير برويد و گزينه «Enable» را انتخاب كنيد. پس از راه‌اندازي مجدد كروم، ديگر تبليغات سنگين نمايش داده نمي‌شوند.

آدرس فعال كردن قابليت جديد: chrome://flags/#enable-heavy-ad-intervention

URL جزئي متون

نسخه ۸۰ كروم

 

آخرين تغييري كه در نسخه ۸۰ كروم انجام شده، توليد يك API جديد است كه به كروم اجازه مي‌دهد بخش مشخصي از يك وب سايت را به لينك مربوط به آن ارتباط دهد. يعني بر فرض مثال شما مي‌توانيد بخشي از متن يك مقاله در وب سايت ديجياتو را در مطلب خود لينك كنيد تا كاربران بتوانند با كليك روي آن، مستقيما به بخش مربوطه در مقاله انتقال داده شوند. 

 

منبع:

https://digiato.com/article/2020/02/05/%da%af%d9%88%da%af%d9%84-%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%85-%db%b8%db%b0-%d9%85%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%b1-%d8%b4%d8%af%d8%9b-%d8%a8%d8%a7-%d9%88%db%8c%da%98%da%af%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d8%af/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.